Godaste revbensspjällen!

Mina revbenspjäll

foto: Gourmanden.blogg

 

Tunna revbenspjäll är bland det godaste som finns enligt mig. Den som föredrar tjocka revbenspjäll kan använda sig av exakt samma ingredienser och metod men öka koktiden något. Har man bara en god grundglaze/marinad så kan man lätt ändra lite efter tycke och smak. Till julbordet använde jag mig av lite kanel, krydpeppar, nejlika och ingerfära vilket gav en av de godaste marinader jag någonsin testat.

 

Att servera till: Det här är ett knepigt beslut. Potatismos funkar alldeles utmärkt men kan i vissa sammanhang kännas för vardagsmässigt. Klyftpotatis funkar alltid och varför inte en hemmagjord coleslaw? Potatisgrattäng är ett annat väldigt bra alternativ. Just idag blev det revbensspjäll med potatismos och äppelchutney. En toppenbra kombo!

 

Det här behöver du till 4 portioner:

 

1,5 kg revbenspjäll

Koklag:

1 gul lök

5 klyftor vitlök

5 lättkrossade pepparkorn

1,5 msk salt.

En stor kastrull där revbenen (skurna i mindre bitar, kanske med 4 ben per bit) får plats. Vattenmängden beror på grytans storlek, revbenen ska vara så gott som täckta av vatten.

 

Marinad

2 msk flytande honung (eller fast som har körts i micron någon sekund)

1 msk worchestershiresås

1 msk hpsås

2 dl chilisås

2 dl färdig bbq-sås från affären (hemmagjord funkar givetvis fint)

3 klyftor pressad vitlök.

1 msk riven färsk ingerfära

1 msk rivet apelsinskal

1/2 dl saft från apelsin

 

Såhär gör du: Koka revbenspjällen i ca 1 timme eller tills du märker att köttet lätt lossnar från benen när du drar med en gaffel eller kniv. Lägg revbenspjällen i en ugnsform och låt ånga någon minut så att ytan är torr (då fastnar marinaden bättre). Blanda marinaden och pensla på spjällen eller ös på med en sked. Försök att täcka hela revbenspjällen med marinad. Sätt in plåten i ugnen på 250 grader. Efter ca 20 minuter har marinad gått in i köttet och det är dags att pensla en andra gång. Själv pensalde jag revbenspjällen på bilden tre gånger men två gånger räcker gott och väl. Efter ytterligare 20 minuter (alltså totalt 40 minuter i ugnen) är revbenspjällen klara. Nu ska de vara så pass möra att köttet mer eller mindre smälter i mu

 

Äppelchutney

1 kg skalade och hackade äppelbitar

2 dl äppelcidervinäger

1 dl farinsocker

1 dl vanligt strösocker

1 dl russin

1 hackad gul lök

1 hackad röd chili (inte för stark chili)

salt

svartpeppar

 

Värm alla ingredienserna på spisen tills äppelbitarna börjar mjukna. Personligen gillar jag att det finns kvar lite tuggmotstånd, jag vill absolut inte ha moskonsistens. Häll sedan över chutneyn i burkar och låt svalna. OBS: Chutneyn kan kännas lite rinnig men såsen och själva röran brukar sätta sig när de kyls ner.

 

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0