Jordgubbssoppa

Nu är det dags för lite mat igen. Eftersom vi håller på att sälja vår lägenhet så har det inte blivit så mycket matlagning på sistone. Eftersom köket konstant måste vara fläckfritt har jag tyvärr tvingats leva på resturang- och färdigmat. Men nu är det några dagar kvar tills nästa visning och jag passar på att ägna mig åt lite dirtywork.

Igår blev det Egg Benedict till brunch, men eftersom jag nyligen lagt upp ett recept så visar jag bara en bild.

Foto: Gourmanden Blogg

Till middag blev det fiskpinnar, spagetti och lite hollandaisesås som blev kvar efter brunchen.

 

Receptet jag tänkte dela med mig av ikväll är däremot desserten, jordgubbssoppa med färdigköpt blåbärssorbet. Jag gillar verkligen denna dessertsoppa. Den känns otroligt fräsch och funkar perfekt en varm sommardag. Sen har man ofta alla ingredienserna hemma. Det går bra att byta ut jordgubbarna mot hallon, eller varför inte blåbär? Jag vet att fotot nedan inte ger en rättvis bild över hur fräsch soppan är. Om jag hade serveringsskålar i glas eller kanske någon fin vit skål skulle jag mycket hellre använda det. Nu blev det vardagsporslinet istället.

 

Bild: Gourmanden Blogg

 

Recept: Jordgubbssoppa

 

1 liter frysta jordgubbar

1/2 dl socker

2 dl sprite

1/2 dl jordgubbssaft

 

Receptet är busenkelt, mixa allt utom spriten tills du får en slät soppa. Jag brukar ha jordgubbarna framme cirka 30 minuter innan jag mixar dem så att de inte är stenhård, att micra dem några sekunder går givetvis också bra. Sen brukar jag mixa så att soppan precis är slät men att det fortfarande är kvar några småbitar. Häll i spriten sist, annars kommer kolsyran att försvinna när du mixar. Om du har svårt att mixa jordgubbarna så kan du även  hälla i lite sprite under tiden för att det ska gå lättare.

 

Valfri sorbet att toppa soppan med (är egentligen inte nödvändigt). Sia glass har en flädersorbet som jag tror skulle passa perfekt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0