Ärtsoppa!

Foto: Gourmanden Blogg
Jag gillar verkligen vanlig gul ärtsoppa, sådan som man äter till pannkakor på torsdagarna. Men ända sedan jag motvilligt tvingades tillaga grön ärtsoppa i hemkunskapen på högstadiet har den gröna varianten blivit min favorit. Ibland tillagar jag en variant med rotselleri och bacon. Idag blev det en enklare version som fick tjänstgöra som förrätt till prinskorv och makaroner.
Det händer rätt ofta att det serveras korv och makaroner eller fiskpinnar och spagetti till middag i vårt hem. Jag tycker det är gott och bättre än diverse färdigrätter när tiden tryter. Och är det någon gång man ska äta förrätt så är det till en sådan enklare middag. En liten bruschetta, het tomatsoppa eller varför inte en grön ärtsoppa, här kommer receptet.
Till 2 personer.
2 dl gröna ärtor
1,5 dl vitt vin (matlagningsvis funkar finfint)
1 grönsaksbuljongtärning
1 vitlöksklyfta
5 dl röd mjölk
Tryffelolja om så önskas
Fräs vitlöken i lite olivolja. Efter några sekunder är det dags att lägga i ärtorna och buljongtärningen. Fräs några sekunder och häll i några droppar tryffelolja. Om du av någon anledning inte gillar tryffelolja eller helt enkelt inte äger någon så funkar det nästan lika bra utan.
Foto: Gourmanden Blogg
Häll på det vita vinet och låt koka upp men låt inte ärtorna vara varma alltför länge, då tappar de färg. Mixa ärtröran så slät som möjligt.
Foto: Gourmanden Blogg
Lägg ärtröran i botten av en skål eller mugg. Vispa mjölken, antingen med en lattevisp eller om möjligt en mjölkskummare. Häll den varma skummiga mjölken över ärtröran och rör om några drag så att soppan blandas något, servera!
Jag brukar använda skummad mjölk till de flesta soppor man behöver mjölk i. Potatis och purjolökssoppa är ett annat exempel. Soppan får en härlig skummig konsistens och får helt plötsligt ett lite lyxigare intryck!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0