Lammrack med rödvinssås!

På fredagen var det första och absolut inte sista gången jag lagade lammrack. Jag har ätit det tidigare men aldrig vågat laga det hemma. I somras vågade vi på att grilla lammstek vilket också var helt underbart gått. Är det bara jag som är lite skraj för lamm? Det smakar ju gott och så men det känns på något vis knepigare än nöt och gris. Till lammet körde jag det säkra kortet potatisgratäng och rödvinssås.
Lammrack foto: Gourmand Blogg
Gott blev det iaf.
Recept:
2 portioner
Lammrack
1 dl färsk timjan
1 dl färsk rosmarin
1/2 dl olivolja
3 vitlöksklyftor
salt och peppar
ca 500 gram lammrack
Mixa kryddorna med vitlöksklyftorna och olivoljan. Kryddorna ska inte vara allt för mixade utan se finhackade ut. Smeta in lammracksen med kryddblandningen och låt vila i rumstemperatur i ca 45 minuter. På så vis blir köttet rumstempererat. Stek sedan lammracksen i lite olivolja så att köttet får färg. Så fort köttet fått en fin stekyta är det dags för ugnen. Själv använder jag alltid kötttermometer. Jag gillar köttet rosa och brukar vänta tills termometern visar 60 grader. Jag låter alltid köttet vila minst 5 minuter efter det att jag tagit köttet ur ugnen.
Lammrack foto: Gourmanden Blogg
Rödvinssås till 2 portioner:
3dl rödvin, gärna samma vin som används till lammet men matlagningsvin är verkligen ett fullgott alternativ enligt mig.
1dl kalvfond
1 tsk salt
2 tsk socker eller honung
1/2 tsk svartpeppar
några kvistar timjan
1 halv grovhackad lök.
några droppar worcestershiresås
Det finns säkert en miljon olika tillvägagångssätt. Jag fräser iaf löken lätt och sen i med resten. Jag låter såsen småputtra i ca 30 minuter eller tills dess att jag är nöjd med tjockleken. Har man bråttom kan man ju alltid redan såsen men det är inget jag brukar göra.
Tips: När du lagar potatisgratäng, kör gratängen utan ost och grädde tills potatisen och löken mjuknat. Häll sedan på grädden och släng på lite ost överst. Då blir konsistensen betydligt bättre, krämig och god och inte alls rinnig!
Ikväll blir det nudlar till middag, 5 kronor på ICA. Eftersom vi är mitt inte i försäljningen av lägenheten vågar vi inte stöka till det i köket. Till veckan är jag lite sugen på att göra Gulaschsoppa med surkål. Jag åt det till lunch för några veckor sedan och det smakade hur bra som helst. Jag har ju egentligen lovat mig själv att bli bättre på fisk också men vi får se. Till våren ska vi ju flytta och kommer att få Ica Maxi på gångavstånd, kanske lyckas jag hitta bättre fisk då.
Nu är det nog läggdags trots att klockan inte är så pass mycket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0